خانه خردمندان  >  خرد جمعی >  خرد پول ساز  >  سوال
سوال : آینده بازار به کجا می رود؟
در مورد پاساژها در آینده نظری دارم پاسخ را بخوانید و اگر شما هم نسبت به آینده بازار نظری دارید لطفا بنویسید.
هادی آقاجانلو

پاسخ : #پاساژهای مرده یا خبر مرگ بعضی از کسب وکارها

✍ هادی آقاجانلو

اگر به پاساژهایی که کمی از مرکز شهر دور هستند سر بزنید و علی الخصوص به طبقات بالاتر از همکف آن بروید با خانه اشباح روبرو خواهید شد .
و اولین مطلبی که به ذهنتان می رسد این است که بگویید: "بازار خراب است و اقتصاد افتضاح و این هم نشانه اش."
ولی واقعا آیا بازار خراب است؟
اگر بگویید بله حتما دلایل بسیار محکمی هم خواهید داشت و حتی برای آن مستندات محکمی را بیان خواهید کرد و آمارهای خوبی را خواهید داد که اثبات می کند بازار خراب است.
اما سوال اینجاست؛ بازار را خراب دیدن چه نفعی برای شما دارد؟
از طرف دیگر شاید بازار خراب نیست که قطعا هم خراب نیست. بلکه پوست بازار در حال عوض شدن است .
قسمتی از بازار به نام بازار ظاهری در حال خراب شدن و قسمتی به نام بازار مجازی در حال آباد شدن است.
بازار مجازی فضای ناشناخته ای و نه چندان قابل مشاهده برای کسب و کار های سنتی است. و این بازار عجب بازار مکاره ای است در نظر کاسب های قدیمی.
انسان عادت دارد چیزی را که نمی شناسد تاحد امکان نبیند، بومیان آمریکا کشتی های کوچک را می دیدند چون قابل درک بود برای آنها.
اما کشتی های بزرگ را نمی دیدند چون برایشان قابل درک نبود.
ما هم همین طوریم؛ آمازون، گوگل و اپل و مایکروسافت رو به خاطر محصولات فیزیکی که دارند و گستردگی حضورشان ارزشمند می بینیم ولی واقعا برای شما شبکه های مثل فیس بوک با بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی بیشتر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و حتی همین تلگرام با ارزش بیش ۵ هزار میلیارد تومان برایتان قابل باور است؟
اعداد اینقدر بزرگند که به راحتی از کنارشان می گذریم!!!
اما راجع به کسب و کار های کوچک و پاساژها بگویم:
مغازه ها به علت کرایه، مالیات، پول آب و برق و گاز و خرجی افرادی که آنجا رفت وآمد می کنند باید درآمد داشته باشند و این درآمد نیازمند حضور مردم در مغازه است، حالا برخی افراد مغازه شان را به جایی می برند که افراد می آیند و برخی دیگر افراد را به سمت مغازه شان می کشند برای موفقیت در این کار نیاز به دو چیز است است.
یک : هزینه دادن برای آمدن مشتری
دو: حس و حال داشتن مشتری برای آمدن به مغازه
همه برای اولی موافقیم و می بینیم ولی دومی همان چیزی است که نمی بینیم
خود شما الان حاضری بلیط مسافرت را در خانه و از طریق اینترنت بگیری یا اینکه دوست داری بروی و شب تا صبح بخوابی جلوی در آژانس های مسافرتی؟ ( چند سال قبل اینگونه بود و الان این حرف من توهین محسوب میشه)
دوست داری برای وقت پزشک، اینترنتی اقدام کنی یا بری بخوابی دم در مطب یا بیمارستان؟
خب مشتری هم همین طور است دوست دارد اجناس و خدماتش را راحت تر بگیرد و هر موقع که دلش خواست دسترسی به محل مورد نیازش داشته باشد
حالا اینارو ببینید:
پاساژ ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۱ باز است.
لطفا سوال بیخودی و تجمع نفرمایید.
آسانسور طبقه بالا خراب است از پله ها بروید
پله ها هم کلبه وحشتن چراغ ندارند و در دورترین محل هستند.
حالا دور بودن پاساژ از مرکز شهر هم بماند.
در عوض این راببینید فردی جین لباس را از پخش عمده خریده و در خانه اش با تلگرام می فروشد( هیچ کاریش نمیشه کرد، چون فناوری و پیشرفت زندگی رو راحت تر می کنه و ما باید با اون هماهنگ بشیم، پیشرفت و تغییر قانون دنیاست)
تاکسی را با اپلکیشن موبایلش هماهنگ می کند بیاید دم درشان و دقیقا می داند تاکسی الان کجاست برخلاف آژانس ها که با الان میاییم فرد را سرکار میگذارند تا یک ماشین خالیشان بیاید.
در فروش اینترنتی اجاره مغازه نمی دهند حتی بعضی ها مستقم از عمده فروش به مقصد می فرستند انبار هم ندارند ، jit هستند.
شاید بگویید: همه چیز را نمی شود اینترنتی فروخت و من می گویم درست است اما در بیشتر موارد هم می شود مثلا کتاب، پودر رخت شویی، فلان خوراکی یا فلان محصول یک برند معروف و بسیاری از چیزها که تضمین عودت دارند به راحتی قابل فروش اند.
هر چند که الان فروش در اینترنت بسیار راحت هم نیست بازار جدید افراد زرنگتری را در خود دارد و اگر بخواهید به بازار جدید بیایید باید برای تکمیل کردن آموخته هایتان وقت بگذارید و هزینه بکنید. و شاگردی این بازار رو بکنید، میگن یکی از دلایل انقراض دایناسورها عدم تغییر اونها در مقابل شرایط جوی و آب و هوایی بوده.
خلاصه اش را بگویم.
اگر می تونید بجای خرید مغازه در فلان پاساژ غیر معروف که به قول بنگاهی ها الان اونجا عالیه بخر بعدا سود می کنی،
بهتره کمی دست به عصاتر راه برید و ببینید بازار آینده کجاست اونموقع سرمایه گذاری بهتری بکنید
" شاید بازار آینده کار شما در فضای مجازی باشه"




مشاور راه اندازی کسب و کار و تحول فردی
kheradmandan.com
هادی آقاجانلو
پاسخ : پیش بینی آینده جهان از زبان مدیر عامل شرکت بنز، دیتر تسچه

۸۰ درصد رفت و آمدهای شهری حذف خواهد شد!

🔹رقیبان ما شرکت‌های تولید خودرو نیستند بلکه شرکتهایی مثل اپل, گوگل و سیسکو هستند.

🔹در پنج تا ده سال آینده نرم افزار و اطلاعات همه صنایع را خواهد بلعید.

🔹شرکت خدماتی اوبر UBER که الآن بزرگترین شرکت تاکسیرانی است صاحب یک ماشین هم نیست و فقط یک نرم افزار هست.

🔹هم اکنون شرکت ایرباس بزرگترین شرکت هتلداری جهان است بدون داشتن حتی یک هتل ملکی

🔹شرکت Watson با ارایه نرم افزار تشخیصی خود، با دقت صد در صد به کمک پزشکان در تشخیص انواع سرطان خواهد آمد.

🔹نرم افزارهای شبیه ساز ساختار DNA ، شانس موفقیت در لقاح مصنوعی یا IVF را به ۹۹ درصد خواهند رساند.

🔹تا ۸۰ درصد از رفت و آمدهای شهری حذف خواهند شد و سیستمهای اطلاعاتی جای آنها را خواهند گرفت ... بنابراین آلودگی هوا نداریم، تصادف به حداقل خواهد رسید و وقت بیشتری برای تفریح خواهیم داشت.

🔹به دو دلیل شرکت‌های بیمه به لبه ورشکستگی خواهند رسید، اول بخاطر کاهش فعالیتهای فیزیکی بخصوص در حمل و نقل و دوم پیش بینی بسیار دقیق سیستمهای هوش مصنوعی از آینده، نیاز ما به بیمه را کمتر خواهد کرد.

🔹کشاورزی بدون خاک و مبتنی بر اطلاعات با بهره وری ۹۹ درصدی در مصرف آب ، جای کشاورزی سنتی را خواهد گرفت

🔹پول جای خود را به اطلاعات یا پول دیجیتالی میدهد ، پول دیجیتالی نقش پشتوانه ارز را در جهان بازی خواهد کرد.

🔹شاید بتوان گفت تنها کسب و کار فیزیکی که در آینده رشد خواهد کرد ، گردشگری است.

🔹انسانها کارهای خود را به سیستم‌های اطلاعاتی واگذار خواهند کرد و تفریح را برای خود نگه خواهند داشت.

منبع: گوگل نیوز
هادی آقاجانلو
پاسخ : موضوع عجیبی نیست اگر بشنویم مدیریت شرکتی در مورد پیش بینی های کسب وکارش صحبت کند: «فروش ما با ارقام پیش بینی شده همخوانی ندارد» یا «رشد اقتصادی پیش بینی شده برای ما مناسب است و انتظار می رود به اهدافمان برسیم.» به هر حال، باید بدانیم که کلیه پیش بینی های مالی، چه در مورد ویژگی های یک کسب وکار مانند رشد فروش باشد، چه در مورد وضعیت کلی اقتصاد، حدس هایی بر اساس آگاهی های ما هستند.





روش های پیش بینی مالی برای شرکت ها

کلیه روش هایی که بر اساس آن می توان آینده کسب وکاری را پیش بینی کرد، تحت دو رویکرد غالب «کیفی» و «کمی» قرار می گیرند.



مدل های کیفی

مدل های کیفی به طور کلی برای پیش بینی های کوتاه مدت که دامنه پیش بینی محدود است، موفق بوده اند. پیش بینی های کیفی تخصص-محور هستند و کارشناسان بازار بر اساس اتفاق آرا این پیش بینی ها را انجام می دهند. مدل های کیفی در پیش بینی موفقیت کوتاه مدت شرکت ها، محصولات و خدمات آنها کاربرد دارند، اما با توجه به اتکا بر داده های قابل اندازه گیری، با محدودیت هایی روبه رو هستند. مدل های کیفی عبارتند از:

مدل تحقیق بازار: نظرسنجی از طیف گسترده ای از مردم در مورد یک کالا یا خدمات خاص، به منظور پیش بینی اینکه چه تعدادی از مردم این کالا یا خدمات را خریداری می کنند.

مدل دلفی: پرسش از کارشناسان یک حوزه مشخص و جمع آوری نظرات آنان و استفاده از این نظرات برای انجام پیش بینی.



مدل های کمی

مدل های کمی نظرات کارشناسی را در نظر نمی گیرند و سعی می کنند عوامل انسانی را از تحلیل ها خارج کنند. این رویکرد تنها بر اساس داده های موجود شکل می گیرد و بی ثباتی موجود در نظرات انسان را با تاکید بر عدد و رقم از بین می برد. همچنین در جایی که متغیرهایی مانند فروش، تولید ناخالص داخلی، قیمت مسکن و غیره در بلند مدت اندازه گیری می شوند، این مدل برای پیش بینی مورد استفاده قرار می گیرد. مدل های کمی عبارتند از:

رویکرد شاخص: این رویکرد به رابطه بین شاخص های مشخص، به طور مثال نرخ رشد تولید داخلی و بیکاری بستگی دارد که تقریبا در طول یک دوره مشخص بدون تغییر باقی می مانند. با پیگیری این رابطه و سپس پیگیری داده های شاخص های پیشتاز، می توان عملکرد شاخص های عقب مانده را تخمین زد.

مدل سازی اقتصادسنجی: این روش نوعی از رویکرد شاخص است که بیشتر از مدل های ریاضی استفاده می کند. به جای اینکه فرض کنیم روابط بین شاخص ها ثابت است، مدل سازی اقتصادسنجی، هماهنگی درونی مجموعه داده ها را در طول زمان و اهمیت یا قدرت رابطه موجود بین مجموعه داده ها آزمایش می کند.

روش های سری زمانی: این روش به مجموعه روش شناسی های مختلفی اتلاق می شود که از داده های گذشته برای پیش بینی وقایع آینده استفاده می کنند. در این روش فرد پیش بینی کننده با دنبال کردن وقایع گذشته می تواند پیش بینی بالاتر از حد متوسطی در مورد آینده داشته باشد. این مدل متداول ترین نوع پیش بینی برای کسب وکار است، چون هم ارزان است و هم مزیت یا محدودیتی نسبت به سایر روش ها ندارد.



چالش پیش بینی کسب وکار

پیش بینی برای کسب وکار برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بسیار مفید است، چون امکان برنامه ریزی تولید، تامین مالی و غیره را برای آنها به وجود می آورد. اما سه مشکل بر سر راه این پیش بینی ها وجود دارد:

1) داده ها همیشه در معرض کهنه شدن هستند. داده های قدیمی همه آن چیزی است که ما برای پیش بینی کردن در اختیار داریم و هیچ تضمینی وجود ندارد که شرایط گذشته در آینده هم تکرار شود.

2) در نظر گرفتن وقایع منحصر به فرد، غیرقابل انتظار یا پیامدهای خارجی غیرممکن است. فرضیات هم می توانند خطرناک باشند.

3) پیش بینی ها نمی توانند اثر خود را کامل کنند. اقدامات کسب وکارها با پیش بینی کردن، چه این پیش بینی دقیق باشد چه ناقص، تحت تاثیر فاکتوری قرار می گیرد که نمی توان آن را یک متغیر به حساب آورد. در یک سناریوی بدتر، مدیریت سازمان به جای اینکه نگران عملکرد کسب وکار در زمان حال باشد، بنده داده ها و روندهای قدیمی می شود.



1.jpg

نتیجه گیری

پیش بینی آینده کسب وکار می تواند هنر خطرناکی باشد، چون شرکت ها این پیش بینی ها را نقطه تمرکز خود قرار می دهند و بر اساس آینده بلند مدت یا کوتاه مدتی که تعریف شده، دامنه فعالیت های خود را از نظر فکری محدود می کنند. به علاوه، با توجه به وجود عوامل تصادفی که به یک مدل تبدیل نمی شوند، پیش بینی ها می توانند اشتباه از آب درآیند. در هر حال، اگر منفی بافی را کنار بگذاریم، پیش بینی کسب وکار راهکار مدیریتی موثری محسوب می شود. اگر این پیشی بینی ها به درستی صورت گیرند، باعث می شوند کسب وکارها نیازهای خود را زودتر برنامه ریزی کنند و شانس خود را برای عبور سالم از بحران های بازار افزایش دهند. این کاربرد پیش بینی کسب وکار باعث می شود سرمایه گذاران از آن استقبال کنند.



ابزارها و نرم افزارهای پیش بینی کسب وکار

پیش بینی آینده لزوما نیازمند در دست داشتن یک گوی شیشه ای نیست. اگر صاحب کسب وکاری هستید، ابزارها و روش هایی وجود دارد که به شما کمک می کند آینده کسب وکارتان را در مواردی مثل فروش، گزارش های مالی، لیست دارایی ها و غیره مدیریت کنید.

برخی از اپلیکیشن هایی که کمک می کنند اطلاعات موجود شرکت خود را به شیوه ای جدید در نظر بگیرید، در اینجا معرفی می شوند.



اپلیکیشن هایی برای پیش بینی فروش

نرم افزار Salesforce یکی از نرم افزارهای پیشتاز اینترنتی است. بیشتر اپلیکیشن های پیش بینی فروش، راهکارهایی برای مدیریت ارتباط با مشتری را ارایه می دهند و salesforce نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نرم افزار دیگری که کاربرد پیش بینی فروش را دارد Zoho CRM است. این نرم افزار به شما کمک می کند روش های تولید در آینده را بررسی کنید، چشم انداز فروش آینده را برای خود ترسیم کنید، عملکرد رقبا را ارزیابی کنید و تعیین کنید که در هر جنبه از فرآیند فروش شما چه می گذرد.



اپلیکیشن های بودجه بندی و پیش بینی های مالی

نرم افزار Intuit QuickBooks برای حسابداری کسب وکارهای کوچک کاربرد دارد. این نرم افزار ابزارهای زیادی را برای بودجه بندی و پیش بینی همه جنبه های کسب وکار شما که وارد این نرم افزار کرده باشید، ارایه می دهد. این نرم افزار هم قابل نصب روی کامپیوتر است و هم به اینترنت متصل می شود. نرم افزار Intuit این امکان را برای شما به وجود می آورد تا گزارش های پیچیده و گسترده ای از داده های خود را ایجاد کنید.

همچنین PlanGuru نرم افزاری قابل نصب بر روی کامپیوتر است (این نرم افزار اینترنتی نیست) که وقتی قصد دارید فراتر از بسته حسابداری اولیه خود حرکت کنید، به کار می آید. کاربران می توانند از این نرم افزار برای ایجاد ترازنامه های عادی و جامع، گزارش درآمد و یا گزارش های جریان نقدی شرکت بدون وارد کردن فرمول های خاص، استفاده کنند.

به جز دو نرم افزاری که ذکر شد، ابزارهای مختلف تحلیل کسب وکار به شما کمک می کنند داده های مالی را استخراج کنید تا بتوانید تصمیم گیری های بهتری داشته باشید. به عنوان مثال، می توانید بر اساس سناریوهای مختلف چندین پیش بینی را در نظر بگیرید تا ببینید کدامیک از آنها بیشترین کاربرد را برای شرکت شما دارد.



اپلیکیشن های پیش بینی موجودی کالا

نرم افزار Tracmor بر روی خدمات وب شرکت آمازون ایجاد شده و یکی از نرم افزارهای تجاری متن باز برای مدیریت موجودی کالا است.

Fishbowl Inventory نرم افزار دیگری است که در هر کامپیوتری قابل نصب است و نیازی به اتصال به اینترنت ندارد. این نرم افزار به راحتی قابل دانلود کردن و راه اندازی است.

اپلیکیشن InFlow Inventory نیز نرم افزاری است که بدون اتصال به اینترنت می توان مورد استفاده قرار داد. قبل از وارد کردن داده های موجودی شرکت خود می توانید از داده های نمونه استفاده کنید. اگر شرکت شما بیش از 100 کالا و مشتری داشته باشد، باید این نرم افزار را آپ گرید کنید.



ابزارهای پیش بینی اطلاعات کسب وکار

مهمترین ابزار پیش بینی اطلاعات کسب وکار نرم افزار Tableau Desktop است. این نرم افزار به شما امکان می دهد داده های خود را به صورت بصری دستکاری و پردازش کنید.



داشبوردهای تحلیل بر اساس زمان واقعی

یکی از برنامه های تحلیلی متداول Ducksboard است که کلیه گزارش های مختلف یا جریانات داده شما را در مکانی واحد جمع آوری می کند. این مکان می تواند گوشی آیفون یا تلویزیون اچ دی شما باشد.

همچنین Geckboard برنامه دیگری است که این امکان را به وجود می آورد تا تحلیل های موجود بر روی صفحه وب، سایت های اجتماعی و دیگر شاخص های عملکرد خود را مشاهده کنید.



هر یک از ابزارهایی که نام برده شد، به شما کمک می کنند عملکرد کسب وکارتان را در سال های آینده یا دوره زمانی مشخصی برای خود ترسیم کنید. این اپلیکیشن ها باعث می شوند از حدس و گمان بی اساس برای آینده اجتناب کرده و بر اساس داده های واقعی، پیش بینی های نسبتا دقیقی داشته باشید. آیا امکان پیش بینی فروش در یک بنگاه تازه تاسیس وجود دارد؟

بر اساس آنچه در مورد مدل های پیش بینی کسب وکار بر اساس داده گفته شد، شرکت های بزرگ می توانند فروش خود را پیش بینی کنند، اما آیا در مورد کسب وکارهای کوچک هم اینگونه است؟

دیوید فریدمن، موسس و مدیر عامل شرکت اینهابی که یک شرکت اینترنتی املاک است، می گوید پیش بینی میزان فروش در یک بنگاه تازه تاسیس واقع بینانه نیست. او می گوید «فرآیند پیش بینی باعث می شود به عوامل محرک در کسب وکارتان توجه کنید و این بسیار باارزش است.»

چرا کارآفرینان تازه کار نباید به نتایج پیش بینی های دیگر توجه کنند؟ به گفته فریدمن، دلیل این امر آن است که در یک بنگاه تازه تاسیس همه چیز مبهم و نامعلوم است. وی اشاره می کند به جای اینکه به پیش بینی از طریق عدد و رقم روی آورید، به این داده ها به عنوان هدفی نگاه کنید که قصد دارید به آن برسید. انجام پیش بینی برای فروش، یک «تمرین اکتشافی» است و افرادی که این پیش بینی ها را انجام می دهند، باید با بازخوردهایی که از مشتری و نوسانات بازار دریافت می کنند، پیش بینی های خود را تغییر دهند.

رویکرد دوگ واینگاردنر، موسس آژانس رسانه ای RMA، در مورد پیش بینی فروش بنگاه های تازه تاسیس کمی متفاوت است. او معتقد است هر فردی که به تازگی کسب وکاری را راه انداخته باید دو پیش بینی داشته باشد: یکی بر اساس شرایط کلی بازار و دیگری بر اساس احتمال بقای خود.

واینگاردنر می گوید «پیش بینی کلی از بازار اهداف شما را جزئی سازی می کند و پیش بینی برای بقا کمک می کند اعداد و ارقامی را که برای موفقیت کسب وکارتان نیاز دارید، مشخص کنید.»



پیش بینی بر اساس شرایط بازار

پیش بینی فروش کلی خود را با تحقیق در مورد یک شرکت مشابه شروع کنید. حتی اگر فکر می کنید محصول یا خدماتی که شما ارایه می دهید در نوع خود بی نظیر است، اما همچنان می توانید سازمان هایی را بیابید که محصول یا خدمات مشابهی ارایه می دهند. سپس به وبلاگ ها و مقالات مختلف مراجعه کنید تا ببینید این شرکت ها چگونه به موفقیت رسیده اند و چه مسیرهایی را طی کرده اند. ممکن است نتوانید به ارقام دقیقی دست پیدا کنید، اما به ایده های خوبی برای پیش بینی های خود می رسید. پس از آن، فاکتورهای مختلف را در فرآیند فروش کسب وکار خودتان طرح ریزی کنید و به این سوالات پاسخ دهید: در هر هفته چند جلسه کاری می توانید برگزار کنید؟ چرخه فروش شما هر چند وقت یک بار است؟ چند کارمند بخش فروش را می توانید استخدام کنید؟ اگر شرکت نوپایی باشید، پاسخ به این سوالات سخت خواهد بود، اما تلاش کنید فرآیند فروش خود و کارمندان این بخش را بشناسید.



پیش بینی برای بقا

در این نوع پیش بینی، میزان هزینه های خود را به پیش بینی های قبلی اضافه کنید و پیش بروید. همچنین بر نیازهای شخصی تان متمرکز شوید؛ اینکه برای بقا به چه چیزهایی نیاز دارد؟
منبه دانشنامه دات نت
هادی آقاجانلو
پاسخ : #داستان_کوتاه

(این داستان داره راجع به قانون گسترش صحبت می کنه انشالله یه روز کامل تر توضیح میدم):

👇👇👇👇👇
کوپن نفت، اتاقک تلفن به شهرستان:

هم سن و سالهای من حتما یادشونه باجه های مخابراتی بود که بعضی ها شخصی بود و بعضی هم مال خودِ مخابرات، می رفتی و شماره ات رو می دادی تلفنت رو می گرفتن وصل می کردن می رفتی تو کابین و حرف می زدی تموم که می شدی می اومدی و پولش رو حساب می کردی، تبریز یکی تو آبرسان بود به سمت چهارراه شهناز یکی هم در ولیعصر تو زیر زمین یه پاساژ، توزنجان یکی در مخابرات میدان انقلاب بود و قیامت بود همیشه، البته تو هر محله ای و هر دانشگاهی بود و خیلی هم پررونق، بعضا تا یه ساعت می موندی تو نوبت، کلی آدم متقاضی بودن که امتیاز این شغل رو بگیرن و مغازه شون رو تبدیل کنن به این کسب و کار.

هم سن و سالهای من همچنین شعبه های توزیع نفت رو یادشون هست که در بهترین جاهای شهر بودن و نفت با تانکر می اومد ریخته می شد تو‌ تانکر ۱۹۲۰۰ لیتری اون شعبه توزیع و مردم صف می کشیدن کوپن میدادند و نفت می گرفتن بعضی وقتها از دو روز قبل بشکه های ۲۲۰ لیتری صف می شدن جلوی شعبه، شاید قیمت امتیاز اون شعبات توزیع گرانتر از ارزش یه مغازه بود چیزی تو مایه های پمپ بنزین بودند اصلا.

الان این دو تا کسب و کار کجان؟ اینا رو مثال زدم چون خیلی پر رونق بودن و هم همه ما خاطر مون هست و هم اینکه الان تقریبا کامل از رده خارج شده اند.

همون موقع کسی نمی دونست در دهه های آینده دنیا می افته دستِ اینترنت و شغل های مربوط به اینترنت و موبایل و ...

در شرایط فعلی هم دنیا در حال تغییر هست حتی با سرعتی زیادتر، خیلی از شغل هایی که الان هستند در سالهای آتی خاطره خواهند شد.

در دنیای آینده قطعا هر چهار قدم یه شعبه فیزیکی بانک وجود نخواهد داشت، در هر کوچه ای دو تا سوپرمارکت و یه تاکسی تلفنی نخواهیم داشت، این همه مغازه، بوتیک، پاساژ، مشاور املاک و ... نخواهیم داشت، خیلی شغل ها ماهیتش عوض خواهند شد، خیلی شغل ها کلا تعطیل خواهند شد ولی بازار و اقتصاد باقی خواهد ماند ممکن هست ما در جای مناسب قرار نداشته باشیم خب درخت که نیستیم جای مان رو عوض کنیم.

kheradmandan.com
هادی آقاجانلو
پاسخ : محققان تغییرات جهان را در 30 سال آینده پیش‌‎بینی می‌کنند.

به گزارش ساینس، جهان در سال 2045 بسیار متفاوت و پیش‌بینی آینده مملو از چالش است، اما زمانی که پیشرفت‌های تکنولوژیکی را در نظر بگیریم، قابل پیش‌بینی است.

ربات‌ها و تکنولوژی‌های مصنوعی در صنایع دخیل می‌شوند، هواپیماهای بدون سرنشین از بازار نظامی به بازار غیرنظامی وارد می‌شوند و ماشین‌های خودران وارد دنیای آینده می‌شوند.

دکتر جاستین سانچز، محقق این بررسی اظهار کرد: ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که تمام مسایل با ذهن کنترل شود. تصور کنید تمام جنبه‌های مختلف زندگی را با سیگنال‌های مغزی کنترل کنید و حتی برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود را با فعالیت عصبی مغز انجام دهید.

از پیشرفت‌های مربوط به آینده، کاشت ایمپلنت مغز برای کنترل پروتز است. در هفته گذشته دارپا این تکنولوژی شگفت‌انگیز را برای اولین‌بار بر روی یک مرد فلج با برگرداندن حس لامسه با کاشت ایمپلنت مغزی انجام داد.

استفانی تامپکینز، زمین‌شناس در این بررسی اظهار کرد: پیشرفت‌های آینده از ایمپلنت‌های مغزی هم جلوتر است؛ ساختمان‌ها و بسیاری از چیزهای اطراف ما تغییر می‌کنند. دانشمندان قادر به ساخت موادی قوی و فوق‌العاده سبک خواهند شد؛ ساخت آسمان‌خراش از موادی به سختی فولاد و سبکی فیبرکربن از این نمونه‌هاست.

در آینده با صحبت و فشار یک دکمه به جای استفاده از صفحه کلید و یا سیستم‌های تشخیص صدا قادر به ارتباط با ماشین خواهیم بود.

انجام پروازهای هوایی به کمک هوش مصنوعی از دیگر تغییرات در 30 سال آینده خواهد بود.
این تغییرات فقط نمونه‌های کوچکی از تغییرات آینده هستند و تغییرات بسیار بیشتری را پیش‌رو خواهیم داشت.
هادی آقاجانلو